dimarts, 5 d’octubre del 2010

L'illa del carrer dels ocells



Aquesta és la primera lectura obligatòria del curs.

Són els anys de la Segona Guerra Mundial. L’Àlex, un noi jueu, ha perdut la mare i el seu pare ha estat deportat pels alemanys. Amb habilitat i coratge, s’espavila per sobreviure tot sol en una casa enrunada al Gueto de Varsòvia. Passen mesos, plens de peripècies i aventures, però ell no es mou, decidit a esperar que torni el seu pare.


L’autor

Uri Orlev va néixer a Varsòvia el 1931. De petit, com els altres jueus polonesos, va viure molts dels esdeveniments terribles que el nazisme i la Segona Guerra Mundial van provocar: El seu pare, va ser capturat pels russos; Uri, amb la mare i el germà petit, va haver d'abandonar la seva casa en flames i tots tres van viure amagats al gueto de Varsòvia –una vivència que recull en aquesta obra. 
Després de la destrucció del gueto, la mare va ser morta pels nazis i els dos nens deportats al camp d'extermini de Bergen-Belsen. Per tant, a l'edat de dotze anys va haver d'espavilar-se sol, i tenir cura d'un germà més petit. En finalitzar la guerra fou alliberat i es traslladà a Israel, on s'instal·là en un kibbuts. En l'actualitat viu a Jerusalem amb la seva família.
Va començar a escriure per als adults, però des de fa vint anys escriu només literatura infantil i juvenil, de temes diversos, i ha publicat uns vint-i-cinc títols fins ara; també tradueix, és autor dramàtic i escriu per a la ràdio i la televisió. 
 Moltes de les seves obres tenen com a escenari la Segona Guerra Mundial i reflecteixen les situacions dramàtiques que es visqueren en els territoris en conflicte: pares desapareguts o morts, famílies dispersades, nens sols i que sobrevisqueren en unes situacions límit, etc. En totes les novel·les, però, hi ha la visió tendra i emotiva dels nens i el record dels anhels, els jocs, les pors i les fantasies de la infantesa. 
Escrita originalment en hebreu, L'illa del carrer dels Ocells ha estat traduïda a l'anglès, l'holandès, l'alemany, el francès, el danès, el polonès, el japonès, el castellà i l'italià, a més del català.
Per aquesta obra va obtenir el Premi de la Universitat de Haifa per a joves lectors, i el 1990 li va ser concedit el premi Janusz Korczak, a més d'altres guardons a diferents països. Se n’ha fet també una versió cinematogràfica molt fidel, The Island on Bird Street (versió subtitulada en castellà: La isla de Bird Street, versió francesa: L'étoile de Robinson), dirigida per Sören Kragh-Jacobsen, produïda per Rudy Cohen i protagonitzada per Patrick Bergin. La resta de la seva obra ha obtingut diversos premis internacionals: el Premi especial Edgar Allan Poe (1985) i el Premi Andersen (1996).


Contesta a la teva llibreta les qüestions de la biografia de l'autor:



1.     On va néixer?

2.    Quin any?

3.    Era jueu?

4.    Quins esdeveniments terribles va viure?

5.    On va viure amagat amb la seva mare i el seu germà petit?

6.    Què va passar amb la mare?

7.    En acabar la guerra on es trasllada?

8.    A quin camp d'extermini va ser dipositat?

9.    On viu actualment?

10. Quin tipus de literatura escriu?

11.  Escriu el títol d'alguna de les seves obres.

12. Quin és un dels escenaris freqüents de les seves obres?

13. Digues alguns dels idiomes als quals ha estat traduïda "L'illa del carrer dels ocells"

14. Quin premi va aconseguir amb aquesta obra?

15. Escriu algun altre premi que li hagi estat atorgat.


Quan hagis llegit el llibre fes -ne un comentari.

Aquí tens unes quantes qüestions que et poden ajudar a fer el comentari.

T’ha agradat la història? És distreta? T’ha enganxat? O l’has trobada avorrida i poc entenedora? La recomanaries? A qui? Quina nota li poses?

62 comentaris:

  1. Ja he acabat el llibre. M'ha resultat molt interessant, sobretot el final. S'ho recomano a tothom en general. li posaria un 8.

    ResponElimina
  2. Ja he terminat el llibre de català. La historia m’agrada’t molt, sobre tot el principi fins el final. Aquet llibre es molt distret per que quan estàs llegint l’hora es passa volant. Jo se la recomanaria a tothom en general que li agradi els llibres que estan basats en fets reals i d’aventura, ames enganxa molt aquest llibre. Jo de nota li posaria un 8.

    ResponElimina
  3. No m’agrada’t gaire aquest llibre, perquè se’m ha fet molt llarg, havien moltes paraules que no les entenia i a més anava sobre la guerra. Li poso un 5.
    Recomano aquest llibre per totes aquelles persones que els hi agradi la guerra.

    ResponElimina
  4. L'història "L'illa del carrer del ocells" m'agradat molt, ja que es molt bonica i aventurera.
    És distreta i m'ha enganxat, ja que si la començes a llegir, no la pots deixar.
    L'he trobat avorrida i poc entenedora a la part on l'Alex viu sol i conversa amb la gent nova que coneix.
    Aquest llibre el recomanaria a les persones que li agrada saber coses sobre la gent que va viure anteriorment en les guerres (aquest conte la 2ª guerra mundial a Polònia)
    El conte li posaria com a nota un vuit, ja que és emocionant, té baralles, sangs i morts,...

    Mariam Belhaj
    2n A

    ResponElimina
  5. Ja he terminat de llegir el llibre. L'historia m'ha agradat molt al principi no entenia molt bé de que es tractava però més endevant he comprès l'historia sensera, i ha tingut el noi a tingut moltes aventures i ha tingut un final molt bonic.
    Jo com a nota li posaria un 9.

    ResponElimina
  6. Ja he terminat de llegir el llibre, m'ha agradat molt. Ha tingut molta intriga, al principi no l'entenia però a mesura que l'anava llegint l'entenia millor ja que algunes paraules no les entenia, però el final m'ha agradat molt. Jo com a nota li posaria un 9.

    ResponElimina
  7. L'illa del carrer dels ocells m'ha semblat un llibre molt interesant.
    M'ha agradat però se m'ha fet molt llarg i pesat de llegir. Mostra lo que van haver de pasar algunes persones a la segona guerra mundial, i per tot aixó li poso de nota un 8

    ResponElimina
  8. He acabat de llegir el llibre .
    A principi ,quan el vaig començar no em va agradar gens ,però al final m’hi he enganxat
    i m’ha agradat bastant
    de nota li posaria un 8.

    Anthony Vega

    ResponElimina
  9. L'història de "L'illa del carrer del ocells'', m'ha semblat una mica avorrida, ja que era molt lenta... encara que a mi m'interessen els llibres que tracten sobre la segona guerra mundial.
    Aquest nen, l'Àlex, penso que ha tingut moltíssima sort, el que aquest noi va viure durant aquesta guerra, es un cas molt singular. M'agradaria més si la història fos més real, no tots els nois teníen la sort de poder trobar un refugi en el qual no els trobessin i que poguessin sortir i entrar quan volguessin o fer-se passar per no jueus i enamorar-se d'alguna noia amb la qual, mentre estan en guerra, pot sortir del seu amagatall i anarse'n a patinar sobre gel amb ella.
    El que més m'ha agradat d'aquesta lectura, és que al final acaba bé, el pare del protagonista, troba al seu fill, l'Àlex.
    Aquesta lectura, no la recomanaria. Penso que hi han lectures més interessants.
    Li donaria un 6'5.

    ResponElimina
  10. Hola Montse, ja he llegit el llibre. M'ha agradat molt, al principi era avorrit, però desprès va quedar més interessant. El que m'ha agradat del llibre és que la lectura és entenedora i ràpida de llegir. ÉS un llibre d'aventura per el que ha fet l'Àlex, també d'amor perquè s'enamoren, però també és trist perquè l'escenari és la segona guerra mundial. Aquest llibre li posaria un nou.
    Lucas 2nD.

    ResponElimina
  11. Ja he acabt el llibre. L'història mk'ha assemblat al principi una mica aburrida, però després enganxa. El final m'ha agradat molt.

    Jo penso, que com a nota es mereix el llibre un 9.

    ResponElimina
  12. Ja he acabat el llibre, i m'ha agradat molt l'història. A mi em va distreure molt, perquè era molt interessant i em va enganxar bastant. No ho vaig entendre tot, però si vaig entendre la majoria. Recomanaria aquest llibre a alguns dels meus amics que els agradi llegir, perquè es una hitòria molt bonica.
    A aquest llibre li posaria un 9.

    Shan Shan Yang 2B

    ResponElimina
  13. Ja he terminat de llegir el llibre. M'ha agradat molt l'historia, a sigut molt entretinguda. Estava molt enganxada a aquesta novel•la. La recomanaria a gent de la nostra edat, però també a gent me gran. L'hi posaria un 10.

    ResponElimina
  14. Ja he acabat de llegir el llibre de ``L'illa del carrer dels Ocells´´ i m'ha agradat molt.
    Ha estat una història molt bonica, emocionant i aventurera.
    Aquest llibre el recomanaria generalment a tothom i més a les persones que li agraden la guerra i aventura.
    De nota li dono un 9 !

    ResponElimina
  15. Ja he acabat el llibre de l'illa del carrer dels ocells, ha sigut bastant interessant, sobretot en el moment en que el paré abraçava al Barukh per dir-li que salves siusplau al seu fill.
    Acabó de fer el control i m'ha anat força bé.Bueno el que deia el llibre el recomanaria perquè és bonic, i mostra bastant una maduresa increïble. Per la meva valoració té un 10.

    ResponElimina
  16. el llibre del carrer dels ocells es un llibre força interessant ja que parla de com va ser la segona guerra mundial jo el recomanaria a la gent que li agradi la historia

    ResponElimina
  17. La història m'ha agradat força, és molt distreta encara que el llibre no enganxa força es molt divertit, en cap moment he estat cansat del llibre, jo en si lo entenia perfectament. La novel•la la recomanaria a qualsevol persona mallor de 12 anys, la nota que li posaria ben bé un 9. El moment que més m’agrada’t a sigut quan l'Alex feia les escales per el seu nou refugi tot ben organitzat perquè ningú sàpiga que allà i viu algú, que llest es el noi.

    ResponElimina
  18. Ja he acabat de llegir el llibre de l’illa del carrer dels ocells. L'historia m’ha agradat molt. Per a mi a estat molt entretinguda però a la vegada una miqueta llarga per que l’historia es desenvolupa una mica lent. Jo aquesta historia la recomanaria per a la gent de la nostra edat i mes gran, la nota que li posaria seria un 9.

    ResponElimina
  19. Ja he acabat de llegir el llibre de l’illa del carrer dels ocells. L'historia m’ha agradat molt. Per a mi a estat molt entretinguda però a la vegada una miqueta llarga per que l’historia es desenvolupa una mica lent. Jo aquesta historia la recomanaria per a la gent de la nostra edat i mes gran, la nota que li posaria seria un 9.

    ResponElimina
  20. Ja he acabat el llibre, m'agradat molt perquè es tot un relat d'aventures per al noi. S'ho recomano a tothom. La nota que li posaria es un 9.

    ResponElimina
  21. He acabat de llegir el llibre. El principi m'ha semblat avorrit. Quan he llegit més, m'ha començat a agradar. Al final, quan he acabat de llegir-me'l, el recomanaria a tothom. Aquest llibre de nota té un 7.

    ResponElimina
  22. Ja he acabat el llibre. M'ha resultat bastant interessant sobretot el nus.li posaria un 7,5.

    ResponElimina
  23. El llibre de l'illa del carrer dels ocells, no m'agradat molt. Crec que és un llibre que no t'arriba a enganxar del tot si no t'agrada el tema de la Guerra. Però també té parts que estan bé, com per exemple quan el nen explica com se les arreglava per sobreviure tot sol.
    En tot cas, recomanaria aquest tipus de llibre aquella gent que li agraden les històries basades en la Segona Guerra Mundial. En general al llibre li posaria 6.

    ResponElimina
  24. Ja he acabat el llibre. Al principi buahh.. no m'agradava gens però al anar llegint pues no ho podia deixar que passaria amb l'Alex...però no se em sembla que ha acabat asi de repent. Al llibre li posaria un 9.

    ResponElimina
  25. m'agradat molt el llibre, esta molt interesant pero ya vegades que aburreix, el recomanaria a tothom. aquet llibre te de nota un 8.

    ResponElimina
  26. El llibre 'L'illa del carrer dels Ocells' no m’agradat gens. Era una historia sobre un nen que hi viu moltes aventures però ami em va avorrir moltíssim ja que anava sobre la segona guerra mundial. Per una part, només em va agradar un capítol, aquest va ser en capítol 18 (Un dia feliç)perquè em fa gracia que en l'Àlex i en la Stashia es posessin a patinar junts sota la neu. Aquest llibre no ho recomanaria a ningú ja que per ami m'ha assemblat molt avorrit.Però a la gent que li agrada la guerra li podria interesar. Aquesta historia te paraules difícils d'entendre per això l'hi poso de nota un 4.

    Daniel de 2nC.

    ResponElimina
  27. Encara que no vaig acabar de llegir el llibre sencer, m'ha agradat, al principi em semblava una mica aburrit, però mentre anava llegint cada vegada més, m'anava agradant.
    Vaig llegir el capítul final i em va agradar molt saber que l'Àlex va tornar a veure al seu pare.
    Jo recomanaria aquest llibre a tothom, per el que he llegit li posaria un 8,5.

    ResponElimina
  28. El llibre de l'illa del carrer dels ocells esta molt bé.Però trobo molt estrany que el protagonista tingui un ratolí de mascota.
    Li poso un 7

    ResponElimina
  29. El llibre "L'illa del carrer dels ocels" té una història molt bona i bonica, però a la vegada una mica trista.
    A mi, personalment, em va agradar bastant però la vaig trobar una mica pesada, amb molta explicació i molta lletra. Em va costar una miqueta acabar-lo, però el final em va agradar molt.
    Com a nota, li puntuo amb un 8.

    ResponElimina
  30. Ja he acabat el llibre de “L’illa del carrer dels Ocells”. L’he anat entenent tot a la perfecció, encara que hi havia parts on l’Àlex parlava del seu passat, i allà em perdia una mica perquè no m’interessava molt i no prestava atenció, però, desprès he anat agafant el fil. Jo crec que es un llibre que enganxa, encara que a vegades sigui una mica avorrit. El final m’ha agradat molt, es molt emocionant. En general esta be el llibre però hi han de mes interessants. Li posaria un 7.

    ResponElimina
  31. Hola,

    el llibre em sembla recomanable ja que la història es molt emocionant i et fa reflexionar sobre les barbaritats que es feien abans. Però, les primeres 50 pàgines no enganxen i si no t'agrada llegir pot ser molt pesat. Jo canviaria el final, ja que no m'agraden els finals oberts.

    De nota final, li posaria un 7'5.

    ResponElimina
  32. M'he llegit el llibre “L’illa del carrer dels Ocells” m’ha agradat molt.
    Al principi era una mica avorrit, però després han passat coses que no avorrien tant. Anava de la guerra, un fet reial, que ha succeït en un temps passat.
    Jo m’esperava una cosa més avorrida, perquè anava de guerra, i en alguns llibres que anaven de temes com la guerra, han estat bastant avorrits.
    Li recomanaria a algú que li agradés llegir els llibres d’aventures, que n’hi ha una mica i sobre la guerra. De nota li donaria un 8.

    ResponElimina
  33. M'he llegit el llibre “L’illa del carrer dels Ocells” m’ha agradat molt.
    Al principi era una mica avorrit, però després han passat coses que no avorrien tant. Anava de la guerra, un fet reial, que ha succeït en un temps passat.
    Jo m’esperava una cosa més avorrida, perquè anava de guerra, i en alguns llibres que anaven de temes com la guerra, han estat bastant avorrits.
    Li recomanaria a algú que li agradés llegir els llibres d’aventures, que n’hi ha una mica i sobre la guerra. De nota li donaria un 8.

    ResponElimina
  34. Ja he acabat de llegir el llibre.
    Aquest llibre ha sigut molt interessant, el recomano a aquelles persones que li agradin les aventures dramàtiques.
    Li posaria un9.

    ResponElimina
  35. Ja he acabat el llibre.M'ha semblat molt interesant pero una mica llarg.
    jo li dono un 7.

    ResponElimina
  36. Ja he acabat el llibre.M'ha semblat que és una mica avorrit al principi però després Enganxa.
    Li poso un 8.

    ResponElimina
  37. Ja he acabat el llibre.
    m'ha semblat el llibre interessant pro una mica llarg.
    li recomanaria a la gent de 9 a 15 anys.
    jo li dono un 8.

    ResponElimina
  38. Hola,
    En Guillem té una errada: "li donaria un 8"
    Aquest "li" tindria que estar en majúscula, perquè està després d'un punt.

    ResponElimina
  39. m'ha agradat força perquè tracta d'un tema que m'interessa.
    No es massa divertida, podem dir que fa una miqueta de llàstima que un noi es quedí tot sol en una casa abandonada i passant-li totes aquestes aventures.
    m'ha enganxat molt perquè com he dit abans, es uns dels meus tipus de llibre preferit.
    No l'he trebat avorrida, m'ha agradat moltíssim.
    La recomanaria als nens i nenes de 12 i 13 añs perquè és del tipu de llibre que enganxa.I la nota que li posaria seria un 9.

    ResponElimina
  40. Ja he acabat de llegir el llibre. M'ha semblat molt interessant ja que té una història molt bonica encara que és una mica llarg. Sobretot m'ha agradat el final, ha sigut un una cosa que no m'esperava.

    De nota li posaria un 9!

    ResponElimina
  41. Ja he acabat el llibre. No m’ha agradat molt i mira que m’interessa el tema de la segona guerra mundial però crec que es un llibre molt avorrit i no m’ha sorprès el final. Li donaria de nota un 5.

    ResponElimina

  42. dy
    tre
    katër
    pesë
    gjashtë
    shtatë
    tetë
    nëntë
    dhjetë


    Albanes

    ResponElimina
  43. Ja he acabt de legir el " Llibre l'illa del carer dels ocells " . Crec que aquest llibre era molt intretingut i una mica llarg, peró esta molt interresant i amb molta emoció i una micsa d'accio .
    El nrecomanaria a els que els agrada les histories d'aventura i li posaria un 8 de nota.

    ResponElimina
  44. He acabat de llegir el llibre L'illa del carrer dels ocells. Al principi no em va agradar gaire però més endavant s'havia posat interessant. M'ha agradat perquè va sobre la segona guerra mundial.
    De nota li posaria un 9.

    ResponElimina
  45. Ja he acabat de llegir el llibre. M'ha agradat molt l'història, ha estat molt entretinguda. Estava molt enganxada a aquesta novel·la. La recomanaria a gent de la nostra edat, però també a gent més gran. Li posaria un 10.

    ResponElimina
  46. El llibre m’ha agradat força, des del principi el vaig trobar interessant. De nota li posaria un 8. El moment que més en va agradar va ser quan es troba amb el seu pare. Els recomanaria a tots els nois i noies que els hi agrada llegir llibre dramàtics.

    ResponElimina
  47. M'ha agradat molt la història, tot i que al començament era una mica avorrida, però desprès em va començar a enganxar. No l’he entès del tot perquè tenia un lèxic una mica complicat. Jo li posaria un 7. El recomano a persones que els hi agradin les històries d’aventura.

    ResponElimina
  48. He acabat de llegir el llibre.L'historia era interessant i distreta.Però poc entenedora.Jo li recomano a tothom.Li poso un 9

    ResponElimina
  49. Ja he acabat el llibre, m' ha agradat molt perquè és tot un relat d'aventures per al noi. Li recomano a tothom. La nota que li posaria és un 9.

    ResponElimina
  50. He acabat de llegir el llibre i m'ha agrada't moltíssim perquè és molt emocionant .L'he entès molt bé però crec que la història ha estat massa llarga .Tot i així ha estat molt bé .

    ResponElimina
  51. Ja he acabat el llibre "l'illa del carrer dels ocells"i m'ha semblat molt interessant i bonic. La veritat és que una vegada comences no pots parar,però és una mica llarg.Jo li poso un 8 al llibre.

    ResponElimina
  52. Ja he acabat el llibre. M`ha semblat avorrit i no m'ha agradat la història. Jo li recomanaria aquest llibre a la gent que li agradi la guerra. De nota jo li posaria un 4.

    ResponElimina
  53. La història ha estat bé però aquest tema de la guerra mundial, a mi no m'agrada massa.
    Aquest llibre el recomanaria a nens i nenes que els hi agradi això de la guerra.

    ResponElimina
  54. Quan vaig acabar el llibre tenia ganes de més.
    M'ha semblat molt interessant tota la història.
    Aquest llibre els hi recomano a totes les persones que els agradin els llibres d'aventura.
    Sobre la nota li posaria un 9.

    Javier Alba Cárdenas

    ResponElimina
  55. El llibre m’ha agradat molt encara que al començament sigui una mica pesat . E el moment que comença a enganxar no pots parar de llegir . Jo li posaria un 8!! I el recomanaria a tots els joves que els agrada la història .

    ResponElimina
  56. El llibre del carrer dels ocells m’ha semblat interessant i m’ha agradat molt. El recomanaria a tothom i de nota li posaria un 9.

    ResponElimina
  57. El llibre de l'illa del carrer dels ocells esta molt bé.Però trobo molt estrany que el protagonista tingui un ratolí de mascota.
    Li poso un 7

    ResponElimina
  58. Per fi, ja he acabat el llibre "L'illa del carrer dels ocells".
    Al començament és una mica avorrit, però, com tothom, m'he enganxat.
    És una història molt agradable, coneixes part del passat, i penso que això és molt interessant.
    Li recomano a gent de la nostra edat i més gran, perquè, per un nen més petit, a lo millor li costaria entendre-ho, perquè tot s'ha de dir, no ha sigut una lectura molt fàcil d'entendre.
    Li posaria un 8.

    ResponElimina
  59. Està molt bé aquest llibre sobretot al final quan comencen les tragedies.
    Al principi una mica avorriit però cada vegada que el llegeixo mes, mes m'enganxo s'els recomenaria a tots.
    Li posaria entre el 8 i el 9.

    ResponElimina
  60. El llibre. m'ha semblat especial de llegir, he sentit com és sentien en aquella època de guerres infinites. De veritat, no m'ha gues semblat gens fàcil de viure en aquella època. Si. M'ha agradat el llibre.

    ResponElimina
  61. M'ha semblat un llibre aburrit

    i li posaria un 4

    ResponElimina
  62. El llibre m’ha agradat molt encara que al començament sigui una mica pesat.S'ho recomano a tothom en general.Li posaria un 7.

    ResponElimina